Kundeservicetræning
4 af vores naturligt medfødte egenskaber, kan ændre relationsarbejdet markant i kundeservice. Jeg lærer jer, at bruge dem i dialogen med kunderne. Jeg træner både individuelt og i teams.
1
Nærvær
Når du er nærværende er du både fysisk og mentalt tilstede.
Du har altså muligheden for at være fokuseret på den opgave der skal løses.
Opgaven i kundeservice er interesse for andre mennesker og deres behov.
2
Lytning
Med et fokuseret sind kan du LYTTE – ikke bare høre efter.
Lytte efter ord, toneleje, alt det som ikke bliver sagt.
Du kan reagere i nuet, og ikke ud fra antagelser.
Opgaven er at lytte for at forstå – ikke for at svare.
3
Nysgerrighed
Når du virkelig hører hvad der sker i samtalen, kan du bruge din nysgerrighed til at forstå kunden bedre.
Du kan gå på opdagelse i det andet menneske, du taler med.
Slip antagelserne – elsk nysgerrigheden.
4
Hjælpsomhed
Hvordan kan du bedst assistere, guide, tilbyde, sælge til mv.
Ved at hjælpe
Når du er oprigtig interesseret i andre mennesker (dine kunder), kan du slet ikke lade være.
Og med de tre andre egenskaber i gang, kan du slet ikke undgå det.
Menneske til menneske kommunikation
Når vi skaber plads til at falde lidt ud af rollerne, som fx kunde/medarbejder, og taler menneske til menneske, opnår vi meget hurtigere en dialog i øjenhøjde.
Det er ret enkelt, men alligevel lidt svært. Det kræver nemlig, at du for alvor bliver bevist om dine egenskabers kraft.